Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op ziekten.startpagina.nl

Hestel na een galblaasoperatie?

Erika
11 Jul, 2002 10:32

Ik heb een vraagje, ik moet in september geopereerd worden aan mijn galblaas, het wordt een conventionele operatie, dus geen kijkoperatie. Ik heb aan de arts gevraagd wanneer ik na de operatie weer aan het werk kan. Ik moet nl. inval gaan regelen. Nu weet ik wel dat het in elk geval verschillend is, maar de chirurg zei dat ik na 3 dagen ziekenhuis en 3 weken thuis wel weer aan het werk kon. Ik heb aangegeven dat ik zwaar lichamelijk werk doe. (Ik werk op een babygroep op een kinderdagverblijf, dus de hele dag bukken, tillen en sjouwen) Ikzelf heb daar zo mijn twijfels over, over die 3 weken. Ik heb eerder een buikoperatie gehad (vandaar ook geen kijkoperatie dus) maar dat is al 11 jaar geleden en toen deed ik dit werk nog niet. Ik zou graag wat ervaringen horen van anderen die deze operatie gehad hebben. Op de meeste internetsite's staat namelijk 6 weken. Wat is de praktijk?

Bewerkt 08 Jul, 2014 10:05
Judith
11 Jul, 2002 11:37

Joh, dat kan toch niemand zeggen? Dat is voor iedereen anders! De een herstelt sneller dan de ander.

Van een conventionele galblaasverwijdering is inderdaad bekend, dat het herstel en de ziekenhuisopname op zich, langer duren dan bij een laparoscopische verwijdering.

Ik denk dat je op je eigen eerdere ervaring na een buikoperatie nog het beste af kunt gaan. Als je toen zo langzaam herstelde, zal het nu niet waarschijnlijk zijn, dat je nu ineens supersnel herstelt.

Heb je per se de uitspraak van een arts nodig om in te schatten hoe lang je herstel zal duren? Artsen gaan ook maar af op statistiek, gebaseerd op onderzoek in grote groepen patienten. Hoe iets voor een individu uitvalt, kun je niet zeggen.

ashley
11 Jul, 2002 23:27

Ik zou het niet weten maar ik vind het normaal wat Erika hier vraagt.

Het maakt haar wel degelijk uit hoelang dit duurt enz. anders had ze deze vraag

niet gesteld.

Ik hoop dat er berichten komen van mensen die daadwerkelijk deze operatie hebben ondergaan en hun ervaringen en hersteltijd van deze operatie aan Erika kunnen mededelen.

Judith heeft deze operatie niet ondergaan en weet dus niet wat de hersteltijd is.

Sterkte Erika.

Judith
12 Jul, 2002 09:29

Sorry, mag ik even? Ik ben arts en spreek uit verdomd veel ervaring!! Ik heb verschrikkelijk veel patienten gezien, die deze operatie hebben ondergaan (laparoscopisch of conventioneel) en weet uit deze zeer ruime ervaring, dat iedereen anders herstelt!!!

Als de chirurg zegt, dat de herstelperiode 3 weken zal zijn, dan is dat dus kennelijk voor het overgrote deel van de mensen zo. Dat Erika een andere ervaring heeft na een buikoperatie zegt iets over Erika's herstel en niet over de grote getallen (die gaan over grote groepen mensen), die de chirurg haar heeft medegedeeld.

Wat ik zeg, is dat ze natuurlijk naar het antwoord van de chirurg moet luisteren, maar niet raar moet opkijken, als het bij haar wel eens llanger kan duren dan bij de gemiddelde persoon.

Iedereen maar laten vertellen, wat zijn/haar herstelperiode is, is totaal zinloos. het is voor iedereen anders en iedereen reageert ook anders met pijn en herstel. De getallen van de chirurg zijn een mooi gemiddelde en als richtlijn aan te houden, maar geven geen garanties voor het individu. Maar dat zal je wel niet snappen, want lezen is niet je beste punt.

Lees eerst goed, voordat je gelijk conclusies trekt en kritiek geeft op mijn commentaar, Ashley!!! Je bent behoorlijk irritant bezig, op deze manier!

(Sorry, mensen, als ik wat bitchy overkom, terwijl ik meestal best aardig ben in mijn reacties op deze prikborden, maar dit maakt me laaiend!)

Johan
12 Jul, 2002 09:45

Ashley,

In de eerste plaats, als je Erika niet kunt helpen, je zegt namelijk geen idee te hebben hoe lang het herstel duurt, kun je misschien beter je mond houden….

Judith daarentegen, heeft een heel goed antwoord gegeven, nl. je kunt niet zeggen hoe lang het herstel duurt, je kunt alleen aangeven hoe lang het herstel GEMIDDELD duurt. Gebaseerd op ervaringen van anderen.

Ik denk dat Judith heel goed weet waar ze het over heeft!

Johan

ashley
12 Jul, 2002 17:47

Lees ik het GOED ???

Gebaseerd op ervaringen van anderen schrijft Johan.

Nou dat vroeg Erika toch.

Dus mensen van dit prikbord ervaringen zijn dus nu wel welkom.

Marijke
12 Jul, 2002 19:38

Ashley, Je schrijft: “Het maakt haar wel degelijk uit hoelang dit duurt”

Dat ontkent Judith toch helemaal niet? Ze zegt niet dat het niet uit zou (moeten) maken, ze zegt alleen dat je er niets over kan zeggen. Dat zijn twee compleet verschillende dingen.

Ik denk ook dat het goed is dat ze deze opmerking maakte, want wat nou als iedereen zegt dat het herstel x dagen duurt en bij haar blijkt het 2 keer zo lang te zijn, nou dan heeft ze lekker veel aan de reacties gehad.

Maar zullen we de discussie hiermee sluiten want volgens mij hebben jullie elkaar gewoon verkeerd begrepen.

Mirjanne
12 Jul, 2002 20:22

Judith, op mij kom je in ieder geval niet bitchy over. Ik trok zelf ook eventjes mijn wenkbrouwen op bij het lezen van het berichtje van Ashley. Maak je daar nou maar geen zorgen om, want je geeft altijd heldere, duidelijke antwoorden, en als iemand dat eventjes helemaal verkeerd interpreteerd, ligt dat niet aan jou. Wat je zelf natuurlijk ook wel weet. Ik zou ook kwaad worden als ik zo'n reactie zou krijgen.

Maar, wat Marijke zegt, idd.. laten we deze discussie maar sluiten, want het is denk ik gewoon een misverstand..

Erika
14 Jul, 2002 09:34

Wat jammer dat er zo'n onnodige discussie rondom deze vraag naar boven komt, ik heb er bijna spijt van dat ik hem gesteld heb. Eerst wilde ik het er zo bij laten zitten, maar ik kan het toch niet laten om even wat uit te leggen. In de eerste plaats ben ik blij met elke reactie die ik krijg. Zeker als er mensen zijn die er verstand van hebben vanuit hun beroep. Er is namelijk al eens een klacht geweest dat er zo weinig reactie's waren van beroepsmensen. En aan de andere kant kan ikzelf wel bepalen wat ik van een reactie vind en wat ik ermee wil doen. Blijft het feit dat ik er niet veel wijzer van ben geworden. Ik weet dat het een gemiddelde is wat artsen aangeven, mijn probleem is dus dat die gemiddelden zo uit elkaar lopen (de één zegt 3, de ander 6 weken, deze laatste kom ik verreweg het meeste tegen, maar moet ik mijn arts dan niet geloven? Daar heb ik moeite mee. Ik weet ook dat ik het gewoon af zou moeten wachten, maar ik ben nogal een planner (niet slim in dit geval, ik weet het) en het heeft ook praktische kanten, ik moet namelijk inval gaan regelen op mijn werk en dat valt niet mee. Als ik voor 3 weken iemand regel en ik heb daarna niets meer, dan heb ik een probleem. Regel ik iemand voor 6 weken en ik moet haar na 3 weken weer naar huis sturen vind ik dat ook lullig. Aan de andere kant en eigenlijk is dat het belangrijkste; ik ken mezelf, als een arts tegen mij zegt 3 weken, dan ga ik waarschijnlijk ook gewoon met drie weken. Ik heb nogal een hoge pijngrens en ben op dat gebied een doordouwer. Wat mijn arts vorige keer zei: “je merkt vanzelf wel wat je kan of niet” vindt ik erg moeilijk, want ik kan al snel veel en vind het heel moeilijk om te bepalen of dat nu teveel is of niet. Nou dat is een heel verhaal waar niemand wat aan heeft, maar ik heb het gevoel dat ik het even kwijt ben. Ik denk dat ik er maar tussen inga zitten met 4 weken en dan zie ik het wel.

kim
14 Jul, 2002 12:11

hai erika,

wat een geheibel over een vraag zeg,ik kan me voorstellen dat je bijna spijt hebt dat je hem gestelt hebt.Ik begrijp wat je bedoelt je wilt vaak van een arts horen dat het zo of zo lang duurt dan kan je voor je zelf je die tijd geven om te herstellen en daarna moet je van jezelf maar weer aan de slag.

Ik zit een beetje hetzelfde in elkaar als jij als het naar 3 weken nog niet helemaal over is toch maar weer aan het werk want ze hebben toch gezegt 3 weken dus ik moet niet zeuren.

Na ervaring weet ik dat het niet goed is ,ieder mens is verschillend en een arts kan alleen maar een indikatie geven.Je weet zelf het beste wat je voelt het is toch een operatie en er wordt toch een orgaan verwijdert en je lever moet de functie overnemen.

Wat je werk betreft gewoon eerlijk blijven en zeggen oke het kan 3 weken zijn maar ook langer niemand kan in de toekomst kijken.

het is erg moeilijk als je een planner bent en je verantwoordelijk voelt voor je werk maar jij hebt hier ook niet om gevraagt en iedereen is vervangbaar.

Neem een beetje afstand en wat komt dat komt

heel veel sterkte,groetjes kim

Erika schreef:

>

> Wat jammer dat er zo'n onnodige discussie rondom deze vraag

> naar boven komt, ik heb er bijna spijt van dat ik hem gesteld

> heb. Eerst wilde ik het er zo bij laten zitten, maar ik kan

> het toch niet laten om even wat uit te leggen. In de eerste

> plaats ben ik blij met elke reactie die ik krijg. Zeker als

> er mensen zijn die er verstand van hebben vanuit hun beroep.

> Er is namelijk al eens een klacht geweest dat er zo weinig

> reactie's waren van beroepsmensen. En aan de andere kant kan

> ikzelf wel bepalen wat ik van een reactie vind en wat ik

> ermee wil doen. Blijft het feit dat ik er niet veel wijzer

> van ben geworden. Ik weet dat het een gemiddelde is wat

> artsen aangeven, mijn probleem is dus dat die gemiddelden zo

> uit elkaar lopen (de één zegt 3, de ander 6 weken, deze

> laatste kom ik verreweg het meeste tegen, maar moet ik mijn

> arts dan niet geloven? Daar heb ik moeite mee. Ik weet ook

> dat ik het gewoon af zou moeten wachten, maar ik ben nogal

> een planner (niet slim in dit geval, ik weet het) en het

> heeft ook praktische kanten, ik moet namelijk inval gaan

> regelen op mijn werk en dat valt niet mee. Als ik voor 3

> weken iemand regel en ik heb daarna niets meer, dan heb ik

> een probleem. Regel ik iemand voor 6 weken en ik moet haar na

> 3 weken weer naar huis sturen vind ik dat ook lullig. Aan de

> andere kant en eigenlijk is dat het belangrijkste; ik ken

> mezelf, als een arts tegen mij zegt 3 weken, dan ga ik

> waarschijnlijk ook gewoon met drie weken. Ik heb nogal een

> hoge pijngrens en ben op dat gebied een doordouwer. Wat mijn

> arts vorige keer zei: "je merkt vanzelf wel wat je kan of

> niet" vindt ik erg moeilijk, want ik kan al snel veel en vind

> het heel moeilijk om te bepalen of dat nu teveel is of niet.

> Nou dat is een heel verhaal waar niemand wat aan heeft, maar

> ik heb het gevoel dat ik het even kwijt ben. Ik denk dat ik

> er maar tussen inga zitten met 4 weken en dan zie ik het wel.